Készítették:
Forrai Mariann - Mercz MelindaKészítették:
Forrai Mariann - Mercz Melinda
PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudomány MA
Kornidesz Judit 1936-ban született Szeged mellett, valószínűleg Kisteleken, kispolgári középosztálybeli család első gyermekeként. Két öccse van. Családja megfelelő anyagi hátteret tudott biztosítani számukra. A nagyapa gyárképviselőként dolgozott, befolyásos ember volt.
A második világháború kihatott családi és anyagi helyzetükre is. Az apa katonai- majd munkaszolgálatot teljesített, fent állt a veszélye annak, hogy nem tér haza a frontról. A család többi tagja a helyi fatelepre, majd a szegedi téglagyárba került, melyek gettóként funkcionáltak. 1944 végén a családot bevagonírozták, az úticél Auschwitz volt. Óriási szerencse folytán vonatuk késett Kassán, így egy másik vonatot indítottak el a haláltábor felé, őket pedig Bécsbe irányították.
1945. április közepén hazaszöknek Kistelekre, ahol a család újra egyesül. Az édesapa, megmenekülve a munkaszolgálatból, csemegeboltot nyit a falu közepén. A bolt biztosítja a család anyagi biztonságát az államosításig, mely 1950-ben vagy 1951-ben következik be.
A család a zsidó vallást nem gyakorolta, az interjúalany tudatosan keres másik vallást, nem akar zsidó lenni. Vegyes házasságot köt, férje evangélikus. A vallási oktatás gyermekei esetében sem lesz fontos.
Az interjúalany textilipari technikumot végzett, felsőfokú továbbtanulási szándékát a család nem támogatta, mivel két öccsének oktatását fontosabbnak vélték. Így a Szegedi Ruhagyárban, majd a pesti textilgyárban helyezkedett el, anyagilag önállósodik, függetlenedik.
Időközben megismerkedik a férjével, akivel családot alapít, két lányuk is születik. Nem mond le diplomaszerzési szándékáról, esti tagozaton végez a Közgazdaságtudományi Karon. 1966-ban belép a Kommunista Pártba, férje is párttag. Valószínűleg ennek köszönhetően szerez állást a Művelődési Minisztériumnál, mely nagy presztízzsel jár. Közgazdászként kezd el dolgozni, majd a közgazdasági szakközépiskolák instruálásával foglalkozik. Közben elvégzi a tanár szakot és a Külkereskedelmi Főiskolán, majd a Jogi Karon dolgozik, mint tanár. Kis kitérőt téve a Pesti Filmgyárban önálló közgazdászként tevékenykedik, elemzéseket készít, valószínűleg munkatársairól.
1977-ben az Ipargazdasági Kutatóintézetben dolgozik, mint külső munkatárs, ahol új területen próbálhatja ki magát, kutatásokat végez.
Ugyanezen évben egy textil nagyvállalat vezérigazgatója lesz, mely kapcsolatrendszerének kiterjedését, magas presztízst és a közösség általi elismerést biztosított. Az itt eltöltött tíz éve alatt a nagyvállalat felvirágzott.
Kétszer is kiutazott Izraelbe, 1984-ben, majd 2000-ben, hogy megtalálja gyökereit.
A család sorsa bizonytalanná válik, amikor a férje miatt 1988-ban külföldre kellett utazniuk. Így vezérigazgatói pozíciójáról és addigi életviteléről le kellett mondania.
A rendszerváltást követően a család hazatért és az interjúalany a Bábolnai Mezőgazdasági Részvénytársaság vezetője lett. Munkáját nagyon nem szerette.
Családi élete kiteljesedett, amikor 1993-ban főállású nagymama lett.
Sorszám |
Évszám |
Esemény |
0. |
- |
Nagyapa: nagyon gazdag |
1. |
1941-től |
Apa: katona, musz |
2. |
1945. |
Apa: csemege üzletet nyitott |
3. |
1936. |
Szegeden született |
4. |
|
Első gyerek, két öccse van |
5. |
1943. február |
Megszületik az idősebbik öccse |
6. |
1943. |
Fatelep |
7. |
1944. |
Téglagyár, Szeged |
8. |
1944. |
Vagon, 2-3 napig utaztak Strasshofba, majd Bécsbe, Floridsdorfba |
9. |
1945. április |
Elvitték őket beljebb Ausztriába, leszakadtak a csoporttól |
10. |
1945. április 28. |
Budapestre érkeznek Sopronból vonattal, onnan Kistelekre utaznak szintén vonattal |
11. |
1951. |
Befejezi az általános iskolát |
12. |
1951-1955. |
Textilipari technikum Szegeden |
13. |
1955. |
Felvételizett a Műegyetemre, átirányították a gépész karra, amit otthagyott |
14. |
1955-1956. |
Szegedi Ruhagyár |
15. |
1957-1964. |
Textilgyárban dolgozik Pesten |
16. |
|
Felvették a Közgázra, estire |
17. |
|
Elvégezte a Közgázt, lánya született (1960 ?) |
18. |
|
Művelődési Minisztériumban dolgozik közgazdászként |
19. |
1960-as évek vége |
Befejezett egy másik egyetemet, letett egy nyelvvizsgát, közben még egy lánya született (1965 ?) |
20. |
1968-1971. |
Művelődési Minisztériumban a közgazdasági szakközépiskolákat instruálta (tanterv, tematika, új tankönyvek) |
21. |
1968-1971. |
Elvégezte a közgázon a tanár szakot |
22. |
1971-1975. |
Külker Főiskolán tanít, otthagyta a Minisztériumot |
23. |
1975. |
Filmgyárban dolgozik önálló közgazdászként, elemzéseket készít |
24. |
1975-1978. tavasz |
Jogi karon oktat |
25. |
1977. |
Ipargazdasági kutatóintézetben dolgozik, mint külső munkatárs |
26. |
1976-1986. ? |
Textil nagyvállalat vezetője |
27. |
1988. |
Külföldre kellett menniük |
28. |
|
Bábolnai részvénytársaság vezetője |
29. |
1993-2006. |
Főállású nagymama |
Készítették:
Forrai Mariann - Mercz Melinda
PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudomány MA
1. 1936. - Születés Szeged, Szeged mellett éltek
H.1.1. Kisebb település, szűkösebb körülmények.
H.1.2. Közelben munkalehetőség.
H.1.3. II. világháború előtti időszak, család még együtt van.
2. Gyermekkor - Első gyermek, két öccse van
H.2.1. Legidősebb gyermek.
H.2.2. Anyagi biztonság, születhet három gyermek. (II. világháború)
H.2.3. Fiatalabb testvérei felnéztek rá, ezért jobbak a vezetői képességei, felelőséggel érez mások iránt.
3. Gyermekkor - Kispolgári középosztályhoz tartoztak
H.3.1. Polgári középosztály: munkások.
H.3.2. Feltörekvő családból származik.
V.3.2 A szülők taníttattjak a gyermekeiket a biztosabb jövő érdekében.
4. Gyermekkor – Nagyapa nagyon gazdag, gyárképviselő
H.4.1. Nagyapa befolyásos ember.
H.4.2. Anyagi biztonság.
H.4.3. Nagyapa kapcsolatai kiterjedtek.
V.4.2. Támogatni fogja az unokák iskoláztatását.
5. 1941-1945. – Apa katona, majd musz
H.5.1. Apa távol van a családtól.
H.5.2. Anya egyedül neveli a gyermekeket.
V.5.2. Nélkülöznie kell az apai támaszt.
6. 1943. február – Megszületik az idősebbik öccse
H.6.1. Valószínűleg apa nélkül fog felnőni.
H.6.2. Zajlik a II. világháború, a fiú sorsa bizonytalan.
H.6.3. Nehezebb körülmények között kell felnőnie.
7. 1943. – Fatelep
H.7.1. A családot kitelepítik a faluból a gettóba.
H.7.2. Várhatóan nagyon rossz körülmények közt fognak élni.
H.7.3. A létminimum alá csökkennek az anyagi körülményeik.
8. 1944. – Téglagyár, Szeged
H.8.1. A családot téglagyárban dolgoztatják.
H.8.2. A gyerekeknek megrázó élményben van részük.
H.8.3. A család éhezik.
9. 1944. – 2-3 napig utazás Strasshofba, majd Bécsbe, Floridsdorfba vagonokban.
H.9.1. A család jövője bizonytalan.
H.9.2. Várhatóan koncentrációs táborba kerülnek.
10. 1945. eleje – Apa csemegeboltot nyit Kisteleken, a falu közepén
H.10.1. Apa megtakarítással rendelkezik, így képes boltot nyitni.
H.10.2. Anyagi biztonság a bolt által.
H.10.3. Falu közepe, magasabb státusz.
11. 1945. április közepe – Beljebb vitték őket Ausztriába, leszakadtak a csoporttól
H.11.1. Hazaszökési kísérlet.
V.11.1. Jobb életük lehet a megszökés után.
12. 1945. április 28. - Sopronból Budapestre, majd Kistelekre utaznak vonattal
H.12.1. Hazautazási kísérlet.
13. 1945 vagy 1946. - Fakultatív hitoktatás bevezetése Magyarországon, 1 év zsidó
hittantanulás után, katolikus, majd református lett
H.13.1. A család nem vallásos.
H.13.2. Biztos, hogy nem ortodox zsidók.
H.13.3. Az interjúalany tudatosan keres más vallást, nem akar zsidó lenni.
H.13.4. Az interjúalany családja sem lesz vallásos.
14. Gyermekkor – Család nem vallásos
H.14.1. Biztos, hogy nem ortodox zsidók.
H.14.2. Az interjúalany családja sem lesz vallásos.
15. 1950. vagy 1951. – Apa csemegeboltját államosítják
H.15.1. A család elveszti biztos megélhetését, anyagi biztonságát.
H.15.2. Szűkösebb életkörülmények.
H.15.2. A család csalódik a politikai rendszerben.
16. 1951. – Befejezi az elemi iskolát (8 osztályt) Kisteleken
H.16.1. Valószínű alacsonyabb színvonalú az oktatás.
H.16.2.1. Interjúalany oktatása más településen folytatódik (akár Szegeden).
H.16.2.2. Interjúalany nem kap magasabb szintű oktatást.
17. 1950. vagy 1951. – Csillebérc, úttörőtábor
H.17.1. Anyagi biztonság, gyermek táborozhat.
H.17.2. Visszatér a felhőtlen gyerekkor.
18. 1950-es évek – DISZ-tag és KISZ-tag
H.18.1. Kommunista gondolkodásmód.
H.18.2. A család azonosul a szocialista ideológiával.
19. 1951-1955. – Textilipari technikum, Szeged
H.19.1. Szegedre kerül.
H.19.2. A család megengedheti magának.
H.19.3. Saját szakmával rendelkezik.
H.19.4. Anyagilag önálló, függetlenedik.
20. 1955. - Felvételizett a Műegyetemre, átirányították a Gépész Karra, amit otthagyott
H.20.1. Az interjúalany életének ezt a szakaszát útkeresés jellemzi.
V.20.1. Foglalkoztatja a továbbtanulás gondolata.
21. 1955-1957. tavasz – Szegedi Ruhagyár
H.21.1. Átmeneti megoldásként gyári munkát vállal.
22. 1957 tavasz-1964. – Pest, textilgyár
H.22.1. Pestre költözés, több munkalehetőség.
H.22.2. Fejlődik a textilipar, melynek Pest a központja.
23. ? – Férj evangélikus, egyházi gimnázium, Szarvas
H.23.1. Szarvas, Békés Megye. Református egyházközség.
H.23.2. Vegyes házasság.
H.23.3. Férj Szarvasról Pestre kerül.
24. 1960. – Első lányának születése
H.24.1. Családot alapít.
H.24.2. Élete kiegyensúlyozottá válik.
H.24.3. Várhatóan nem egyetlen gyereke lesz.
25. 1960-as évek eleje – Közgáz, esti tagozat
H.25.1. Munka és család mellett csak esti tagozaton tud tanulni.
H.25.2. A család fenntartás miatt kevesebb ideje jut a korábbi tervei megvalósítására.
H.25.3. Nem mond le a diplomaszerzés gondolatáról.
26. 1960-as évek - Művelődési Minisztérium, közgazdász
H.26.1. Presztízs.
H.26.2. Kiterjedt kapcsolatrendszer.
H.26.3. Jobb álláslehetőségek közül válogathat.
H.26.4. Nem szorul rá a fizikai munkára.
27. 1965. – Második lányának születése
H.27.1. Anyagi biztonság, születhet két gyermek.
H.27.2. Elképzelhető, hogy szeretne még egy gyermeket (fiú).
28. 1966. – Párttag lesz
H.28.1. Kommunista.
H.28.2. Egyre feljebb kerül a ranglétrán.
H.28.3. A magas pozíció miatt politikailag gyanús elemmé válhat, ezért, hogy a pozícióját biztosítsa, párttag lesz.
29. 1968-1971. - Művelődési Minisztérium, közgazdasági szakközépiskolák instruálása
(tanterv, tematika, új tankönyvek)
H.29.1. 1968: gazdaságirányítási mechanizmus reformjai.
30. 1968-1971. – Közgáz, tanár szak
H.30.1.
31. 1971-1975. – Külkereskedelmi Főiskola, tanár
H.31.1.
32. 1975. – Pesti Filmgyár, önálló közgazdász (elemzések készítése)
H.32.1.
33. 1975-1978. tavasz – Jogi Kar, tanár
H.33.1.
34. 1977. - Ipargazdasági kutatóintézet, külső munkatárs
H.34.1.
35. 1977-1986. – Textil nagyvállalat vezetője
H.35.1. Presztízs. Fontos pozíció, elismerés a közösség által.
H.36.2. Több lesz a jövedelme.
36. 1984. – Izrael, hajókirándulás
H.36.1. Keresi a gyökereit.
37. 1988. – Külföldre kell menniük
H.37.1. A család sorsa bizonytalan.
H.37.2 Disszidálás gondolata felmerül bennük.
38. 1990-es évek eleje – Bábolnai Részvénytársaság vezetője
H.38.1. Presztízs. Fontos pozíció, elismerés a közösség által.
39. 1993-2006. – Főállású nagymama
H.39.1. Nyugdíjas.
H.39.2. Kiteljesedett a család élete.
40. 2000. tavasz – Izrael, nyaralás
H.40.1. Keresi a gyökereit.
Pécs, 2011. 02. 20.
Készítették:
Forrai Mariann - Mercz Melinda
PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudomány MA
1. |
1-1 |
V.1. Kérdés |
Élettörténet |
H.1.1. Nincs támpont, teljes szabadságot kap az interjúalany
V.1.1. Belekezd az élettörténetbe
V.1.2. Visszakérdez az interjúalany
2. |
2-2 |
I.7. Evaluáció + IV. Kiszólás |
„hosszú” „mennyi idejük van?” |
H.2.1. Ellenőrző, egyeztető
H.2.2. Időhúzás, ráhangolódás
H.2.3. Műfaj egyeztetése
H.2.4. Hosszú=nehéz
3. |
3-3 |
V.2. Kérdezői megerősítés |
„amit fontosnak gondol” |
H.3.1. Szelekcióra buzdít, szelekciós ajánlat
H.3.2. Kompromisszumkészség
V.3.1. Tudósítás a legfontosabb életeseményekre
V.3.2. Interjúkészítő mondja meg, hogy mi a fontos
V.3.3. Argumentáció: fontos-nem fontos probléma
4. |
4-5 |
I.1. Tudósítás |
Születés: Szeged |
H.4.1.Lineáris, modern élettörténeti mintázat
V.4.1. Tudósítás, lineáris, gyermekkor információi
V.4.2. Evaluáció: gyermekkor értékelése
V.4.3. Azonnal a musz
V.4.4. Tudósítás a család történetéről
5. |
5-6 |
I.7. Evaluáció |
Ma: kispolgári középosztálybeli család |
H.5.1. Kontextus-teremtő evaluáció + dialógus
H.5.2. Értelmiségi reflex, reflektált elbeszélés
V.5.1. Tudósítás a családról
V.5.2. Leírás
V.5.3. Történet – epikus vagy tömörített történet
6. |
6-7 |
I.1. Tudósítás |
Nagyon gazdag nagyapa, apa kevésbé |
H.6.1. Nagyapa önállóságra akarja nevelni a fiát
V.6.1. Tudósítás a családról
T.1. Egzisztenciális csúszás lefelé
7. |
7-8 |
I.1. Tudósítás |
Elsőszülött, két öccs |
H.7.1. Nagy rajta a felelősség
V.7.1. Tudósítás a családról, a testvéreiről
V.7.2. Evaluáció: gyermekkor értékelése
8. |
8-9 |
I.1. Tudósítás + I.7. Evaluáció |
Nem emlékszik a háború előtti időkre + „nagyon jó volt” |
H.8.1. Boldog, felhőtlen gyermekkor
V.8.1. Számára kedves emlékek felsorolása
V.8.2. Evaluáció: gyermekkor értékelése
9. |
9-9 |
I.7. Evaluáció |
„normálisan éltünk” |
H.9.1. Nem szenvedtek semmiben hiányt
V.9.1. Folytatja a tudósítást, tudósít az életkörülményekről
V.9.2. Evaluáció: gyermekkor értékelése
10. |
10-10 |
I.1. Tudósítás + I.7. Evaluáció |
„Jöttek a 40-es évek” + „borzalmasan” |
H.10.1. Lelkileg, testileg is meggyötört
H.10.2. A családi életben is változások állnak be
V.10.1. Folytatja a tudósítást
11. |
10-11 |
IV. Kiszólás |
Életkor, „talán?” |
H.11.1. A kérdésére megerősítést vár
V.11.1. Az interjúkészítő megerősítést ad
12. |
11-12 |
I.2. Történet + I.7. Evaluáció |
Föl kellett tennie a csillagot + „borzalmasan megalázó volt” |
H.12.1. Lelki gyötrődés
V.12.1. Tudósítás az adott élethelyzetről
13. |
13-14 |
III. Érvelés |
Cigányok, külföldiek találkozása skinhead bandával |
H.13.1. Zsidó népet a cigányokhoz, külföldiekhez hasonlítja
V.13.1. Lezárja a tudósítást, új történetbe kezd
T.2. Lelki válság
14. |
14-15 |
I.1. Tudósítás |
Kedvelték a faluban, első elemista |
H.14.1. Udvarias, előzékeny gyermek volt
H.14.2. Szeretett elemi iskolába járni
V.14.1. Tudósítás az iskolai élményekről
15. |
16-17 |
I.1. Tudósítás |
Fatelep, gettó |
H.15.1. Életkörülmények rosszabbodása
V.15.1. Bemutatja a fatelepet, a gettót
16. |
17-18 |
I.7 Evaluáció |
„ nagyon-nagyon mély nyomokat hagyott” |
H.16.1. Maradandó élmény elmesélése
V.17.1. Tovább folytatja a fatelep bemutatását
17. |
18-19 |
I.1. Tudósítás |
Farakások |
H.17.1. Gettó előtt jól érezte magát a fatelepen, élmények felidézése
V.17.1. Tovább folytatja a fatelep bemutatását
18. A |
19-20 |
III. Érvelés |
Pál utcai fiúk farakásai |
H.18A.1. Regényhez hasonlítja a helyszínt
V.18A.1. Tovább folytatja a fatelep bemutatását
18. B |
20-21 |
I.1. Tudósítás |
„Harci dolgok”, játék |
H.18B.1. Játék=harci dolgok
V.18B.1. Tovább folytatja a fatelep bemutatását
V.18B.2. Gyermeki élmények felidézésének folytatása
V.18B.3. Új történetbe kezd
19. |
21-24 |
I.1. Tudósítás + I.7 Evaluáció |
1944. + „szörnyű”, „zsúfoltan” laktak |
H.19.1. Életkörülmények rosszabbodása
H.19.2. 1944: zajlik a II. világháború
V.19.1. Tovább folytatja a fatelep bemutatását
V.19.2. Új történetbe kezd
T.3. Gettó
20. |
24-24 |
I.1. Tudósítás |
Szegedre vitték őket |
H.20.1. Szegedre vitték őket, mert a fatelep túlzsúfolttá vált
V.20.1. Szegedi élmények folytatása
21. |
24-25 |
I.1. Tudósítás |
Nem emlékszik mivel vitték őket oda |
H.21.1. Nem emlékszik a közlekedési eszközre
V.21.1. Folytatja a szegedi élmények felidézésének folytatását
22. |
25-26 |
I.1. Tudósítás |
Téglagyár, gettó |
H.22.1. Életkörülmények rosszabbodása
V.22.1. Téglagyár bemutatása
23. |
26-27 |
I.7. Evaluáció |
„iszonyodom a bolondoktól” |
H.23.1. Fél a bolondoktól
V.23.1. Tovább folytatja a téglagyári élmények jellemzését
24. |
27-27 |
I.7. Evaluáció |
„iszonyatos volt” |
H.24.1. Nagyon rossz élményei vannak
V.24.1. Tovább folytatja a téglagyári élmények jellemzését
V.24.2. Új történetbe kezd
25. |
27-31 |
I.2. Történet + I.7. Evaluáció |
Nem ért az orvostudományhoz + „megrázó élmény” + életkor: 8 éves |
H.25.1. Folytatja a téglagyári élmények jellemzését
V.25.1. Tovább folytatja a téglagyári élmények jellemzését
V.25.2. Új történetbe kezd
26. |
31-33 |
III. Érvelés |
thriller |
H.26.1. Thriller típusú filmekhez hasonlítja a gettóbeli élményeit
V.26.1. Tovább folytatja a téglagyári élmények jellemzését
27. |
34-35 |
I.2. Történet |
Rácsos bódé |
H.27.1. Jellemzi a téglagyári körülményeket
H.27.2. Rossz életkörülmények
V.27.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
28. |
35-38 |
I.5. Külsőleg átélt történet |
Bolondok üvöltöttek, rázták a rácsokat |
H.28.1. Bolondok hétköznapjait próbálja érzékeltetni
V.28.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
29. |
38-38 |
I.7. Evaluáció |
„borzalmas”, „félelmetes” |
H.29.1. A téglagyári emlékek mély nyomott hagytak benne
V.29.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
30. |
38-40 |
I.1. Tudósítás + I.7 Evaluáció |
Szegedi emlékek + Félt a bolondoktól |
H.30.1. Félt a bolondoktól, ugyanakkor kíváncsi is volt rájuk
V.30.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
31. |
40-41 |
I.5. Külsőleg átélt történet |
Be voltak a bolondok zárva |
H.31.1. Bolondok élethelyzetét mutatja be
V.31.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
32. |
41-41 |
III. Érvelés |
Bolondok, ezért vannak bezárva |
H.32.1. Tudta róluk, hogy bolondok
V.32.1. Folytatja a téglagyári emlékek bemutatását
33. |
41-43 |
I.2. Történet |
Életkor: 7-8 éves, nem tudja ki a bolond |
H.33.1. Próbálja érzékeltetni gyermeki tudatlanságát
V.33.1. Folytatja a szegedi élmények leírását
V.33.2. Új történetbe kezd
T.4. lelki megpróbáltatások sorozata
34. |
43-47 |
I.2. Történet + I.7 Evaluáció |
Családtagok felsorolása, + „okos zsidók”, vonat |
H.34.1. El akarnak utazni, de nem tudják melyik vonattal utazzanak
V.34.1. Folytatja a történetet a családtagok bemutatásával
V.34.2. Új történetbe kezd
35. |
47-47 |
I.1. Tudósítás |
Apa musz |
H.35.1. Apa régóta munkaszolgálatos, a családnak nélkülöznie kell a családfőt
V.35.1. Folytatja a tudósítást
V.35.2. Új történetbe kezd
36. |
48-50 |
I.1. Tudósítás |
Apa katona, karpaszományos, majd lefokozták |
H.36.1. Folytatja édesapja bemutatását
V.36.1. Folytatja a tudósítást
V.36.2. Új történetbe kezd
37. |
50-51 |
I.7 Evaluáció |
Keretlegények „emberiek” |
H.37.1. Folytatja édesapja életkörülményeit
V.37.1. Folytatja a tudósítást
V.37.2. Új történetbe kezd
38. |
51-53 |
I.7 Evaluáció |
Apa „borzalmasan jó” természetű, „abszolút alkalmazkodó”, „nem ment szembe a széllel”, „túl nyuszi is volt” |
H.38.1. Apa jellemzése
V.38.1. Folytatja a tudósítást, édesapja jellemzésével
V.38.2. Új történetbe kezd
39. |
53-57 |
I.1. Tudósítás + I.7. Evaluáció |
Eldöntötték melyik vonattal menjenek, + „nagyon mélyen megmaradt emlékem” |
H.39.1. Okos zsidók eldöntötték melyik vonattal menjenek
V.39.1. Vagon bemutatásával folytatja a tudósítást
40. |
57-58 |
II. Leírás |
Spielberg-filmhez hasonlítja a hangulatot |
H.40.1. Spielberg-filmhez hasonlítja a vagon-hangulatot
V.40.1. Tudósítás a vagonról
41. |
58-60 |
I.1. Tudósítás + I.7. Evaluáció |
Vigyázva álltak a vagonban, + „borzalmasan meleg” |
H.41.1. Kontextus-teremtő evaluáció
V.41.1.Tudósítás a vagonról
42. |
60-62 |
I.7. Evaluáció |
„kis marhavagon”, „pinduri ablaka” |
H.42.1. Megalázások sorozata
V.42.1. Tudósítás a vagonról
43. |
62-64 |
I.1. Tudósítás |
2-3 napig álltak, étel ital nélkül |
H.43.1. Az étel és az ital hiányát hangsúlyozza
V.43.1. Folytatja a tudósítást
V.43.2. Új történetbe kezd
44. |
64-66 |
I.7. Evaluáció |
„iszonyat volt az egész” |
H.44.1. Lelki megpróbáltatások
V.44.1. Folytatja a lelki megpróbáltatások sorozatát
V.44.2. Új történetbe kezd
45. |
66-67 |
I.7. Evaluáció + I.2. Történet |
„csodálatos” + megérkezés Strasshofba |
H.45.1. Megérkezés Strasshofba
V.45.1. Ausztria és a környék bemutatása
V.45.2. Történet mesélése
46. |
67-69 |
I.1. Tudósítás |
Mező, szortírozás |
H.46.1. Mezőn szortíroztak
V.46.1. Folytatja a tudósítást a mezőn átélt eseményekről
47. |
69-70 |
I.1. Tudósítás |
Nem tud visszaemlékezni |
H.47.1. Nem tud visszaemlékezni – fájó emlék
V.47.1. Folytatja a tudósítást a mezőről
V.47.2. Új történetbe kezd
48. |
70-74 |
I.2. Történet |
Bécs, Floridsdorf, bombázás |
H.48.1. Megérkezés Bécsbe
V.48.1. Bécs és a környék bemutatása
V.48.2. Bombázással kapcsolatos események felidézése
49. |
74-75 |
I.1. Tudósítás |
Iskolába laktak, lágerként funkcionált |
H.49.1. Iskolában lettek elhelyezve, amely lágerként funkcionált
H.49.2. Életkörülmények egyre rosszabbá válnak
V.49.1. Tudósítás folytatása a láger bemutatásával
V.49.2. Történet
50. |
75-77 |
I.2. Történet |
Megtanult németül, szőke, zöldszemű |
H.50.1. Külsőleg jobban hasonlított a németekre, mint a zsidókra
H.50.2. Könnyen megtanult németül
V.50.1. Történet
51. |
77-78 |
I.7. Evaluáció |
„aranyosak” |
H.51.1. Osztrák nénik nagyon szerették őt
V.51.1. Történet
52. |
78-80 |
I.2. Történet |
Játszottak az utcán, anya téglagyárba dolgozott |
H.52.1. Mindennapok bemutatása – játék
H.52.1. Édesanyját téglagyárban dolgoztatták
V.52.1. Történet
53. |
80-82 |
I.2. Történet |
Megkínálták keksszel, levessel |
H.53.1. Osztrák nénik nagyon szerették őt
V.53.1. Folytatja a történetet
54. |
83-83 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon aranyosak voltak” |
H.54.1. Hangsúlyozza az osztrák nénik kedvességét – kellemes élmény
V.54.1. Történet
55. |
83-84 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon jól” tudott németül |
H.55.1. Nyelvtudását hangsúlyozza
H.55.2. Könnyen be tudott illeszkedni, mivel beszélte a nyelvet
V.55.1. Folytatja a történetet
56. |
84-86 |
I.1. Tudósítás |
Nyelvtanulás csak gyerekkorban |
H.56.1. Nyelvtanulást gyermekkorban kell elkezdeni
V.56.1. Új történetbe kezd
57. |
86-88 |
I.2. Történet + I.7 Evaluáció |
Első bombázás november 5-én + „gyönge” a szótára |
H.57.1. Pontos dátumot mond az első bombázással kapcsolatosan
H.57.2. Nem talál szavakat – fájó emlék
V.57.1. Bombázással kapcsolatos emlékek felidézése
58. |
88-89 |
I.7. Evaluáció |
„borzalmas” |
H.58.1. Hangulat-teremtő evaluáció
V.58.1. Égő házzal kapcsolatos emlékeinek felidézése
59. |
89-91 |
I.2. Történet + I.7 Evaluáció |
Anya „hősiesen” ledobál ruhákat, + „meleg holmikat” |
H.59.1. Anya az életét kockáztatja a tűzben
V.59.1. Anya hőstettét folytatja
60. |
92-92 |
I.2. Történet |
Ágyneműt, kabátokat dobott le |
H.60.1. Anya az életét kockáztatja a tűzben
V.60.1. Folytatja édesanyja hőstetteit
61. |
92-94 |
III. Magyarázat |
Lánglovagokhoz hasonlítja a jelenetet |
H.61.1. Filmhez hasonlítja a jelenetet
V.60.1. Új történetbe kezd
62. |
94-95 |
I.1. Tudósítás |
Elkerültek onnan |
H.62.1. Leégett a ház, el kellett menniük
H.62.2. Életkörülményeik kilátástalanok
V.62.1. Folytatja a tudósítást az új lakóhely bemutatásával
63. |
95-97 |
I.1. Tudósítás |
Emeletes ágyban aludtak, sokan egy szobában |
H.63.1. Életkörülmények rosszabbodása
H.63.2. Sok ember, privát szféra hiánya
V.63.1. Új élettér bemutatása
64. |
97-98 |
I.7. Evaluáció + I.1. Tudósítás |
„borzalmas éhes” + önállósodott |
H.64.1. Étel hiányát hangsúlyozza
H.64.2. Önállósodás – büszke rá
V.64.1. Folytatja a tudósítást az önállósodással megtapasztalt élményekkel
65. |
99-99 |
I.1. Tudósítás |
Nem tudja hányan voltak |
H.65.1. Nem emlékszik pontosan – nem tartja fontosnak
V.65.1. Folytatja a tudósítást a család bemutatásával
66. |
99-100 |
V.1. Kérdés + I.1. Tudósítás |
„Nyolcan?” „Tízen?” + 15 dkg a kenyérfejadag |
H.66.1. Család nagyságára mutat rá, 8-10 fő
H.66.2. Együtt a család, kivétel az apa
V.66.1. Folytatja a tudósítást az önállósodással megtapasztalt élményekkel
67. |
100-101 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon fekete, nagyon komisz kenyér” |
H.67.1. Kenyér jellemzése
V.67.1. Folytatja a tudósítást
V.67.2. Evaluáció várható
68. |
101-103 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon fekete korpából volt” |
H.68.1. Kenyér jellemzésének folytatása – fontos momentum
V.68.1. Folytatja a tudósítást
69. |
103-104 |
III. Magyarázat |
Magas rozstartalom, azt kellene enni |
H.69.1. Magas rozstartalom miatt ezt a fajta kenyeret kellene manapság enni
V.69.1. Folytatja a tudósítást
70. |
104-106 |
I.1. Tudósítás |
Önállósodott |
H.70.1. Önállósodott – külön kapta a kenyeret
V.70.1. Folytatja a tudósítást
71. |
106-107 |
I.1. Tudósítás |
Kenyere mindig megszáradt |
H.71.1. Mivel külön kapta a kenyeret, mindig megszáradt
H.71.2. Száraz kenyér – rossz életkörülmények
V.71.1. Folytatja a tudósítást
72. |
107-111 |
I.1. Tudósítás |
Unokatestvére is önálló lesz |
H.72.1. Unokatestvérét is rávette, hogy legyen önálló
V.72.1. Folytatja a tudósítást
73. |
111-114 |
I.7. Evaluáció |
„sokkal jobban jártunk” |
H.73.1. Utólag rájöttek, hogy jobb volt, amíg a kollektív kenyéradagból kaptak
V.73.1. Folytatja az adott élethelyzet tudósítását
V.73.2. Új történetbe kezd
74. |
114-115 |
IV. Kiszólás |
Most jutott csak eszébe |
H.74.1. Eddig elfeledett emlék jutott az eszébe
V.74.1. Új történetbe kezd
75. |
115-117 |
II. Leírás |
Gyújtóbomba, epegörcs |
H.75.1. Gyorsan egymás után felsorol momentumokat, eseményeket
H.75.2. Anyát epegörccsel megvizsgálták – félelem az elvesztése miatt
V.75.1. Új történetbe kezd
V.75.2. Folytatja a leírást
76. |
117-119 |
I.1. Tudósítás |
Lakásokban laktak |
H.76.1. Lakásokban helyezték el a családot
H.76.2. Család még mindig együtt van, kivétel az apát
V.76.1. Bombatámadás éri őket
77. |
119-120 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon érdekes” |
H.77.1. Megszokta a bombázást, az állandó rettegést
V.77.1. Egy esetleges bombatámadásban elveszti valamely családtagját
78. |
120-121 |
III. Magyarázat |
pánikfélelem |
H.78.1. Nincs pánikfélelem benne
V.78.1. Gyermekkori élmények felidézése
79. |
121-121 |
II. Leírás |
Nem félt |
H.79.1. Nem félt – hangsúlyt kap
V.79.1. Gyermekkori élmények felidézése
80. |
121-122 |
I.7. Evaluáció |
„nagyon” |
H.80.1. A tűztől nagyon félt
V.80.1. Gyermekkori élmények felidézése
81. |
122-123 |
I.1. Tudósítás |
Fatalista lett |
H.81.1. Fatalista lett, hisz a végzetben
V.81.1. Megmagyarázza miért is lett fatalista
82. |
123-125 |
I.2. Történet + I.7. Evaluáció |
Sokat imádkozott akkoriban + életkor: 8 éves |
H.82.1. Vallásos, sokat imádkozott akkoriban
V.82.1. Bécsi emlékek felidézése